Metallica fortfarande pigga

De måste vara i 50-årsåldern nu, men var förvånansvärt alerta, pigga och spelglada kändes det som. Liksom minst 30 000 andra – på ett eller annat sätt hårdrocksgillande människor – hade jag fått tag på biljett till barndomsidolerna.

Jag började gilla Metallica någon gång mellan …and justice for all och Metallica (som ”den svarta skivan” egentligen heter). Och precis som typ alla andra hårdrockare gillade jag den svarta skivan precis när den kom, men när den blev musikaliskt allmängods med singlarna Nothing Else Matters och The Unforgiven tyckte jag plötsligt att de var sell outs. Men jag såg konserterna i Globen 92 och på Stadion 93 i alla fall. Sen hade jag ett långt uppehåll, Load, Reload, S&M, St:Anger har jag knappt hört alls, men blev mycket positivt överraskad när jag såg dem 2003 på Roskilde. Och positivt överraskad blev jag också igår.

Låtmaterialet var bra, dels lite oväntade låtar som Whiplash (som dock känns lite felplacerad när stenrika gubbar spelar den), Disposable Heroes och Ride the Lightning. Annars var det många klassiker, One med en massa bomber, Fade to Black, Enter Sandman och så klart Master of Puppets som var den riktiga höjdaren på konserten.

Några iakttagelser:
– Typ alla besökare pratade dialekt och majoriteten verkar ha varit från värmlandstrakten.

– Gitarrsolon och bassolon är grymt tråkiga att titta på. Vad är grejen? Spelar man i Metallica ska man inte behöva visa hur duktig man är på sitt instrument liksom.

Hur vidriga personer de än verkar vara privat ger de ett riktigt sympatiskt intryck på scen.

DN och SvD skriver om spelningen.

________________________________________________________________________
Konfa: Aku skriver om sitt älskade Estland, Mllstrm vill ge femmor och Syrran undrar vem Federley egentligen är.

Intressant? Andra bloggar om: , , , ,

11 kommentarer

  1. Haha, tänkte inte på det så som du skriver, om Whiplash. Blev så grymt glad när de körde den, tycker mycket om den och hade upp den på min lilla ‘önskelista’ före konserten. 🙂

  2. Texten till Whiplash för folk som inte kan den utantill och förstår vad jag menar:

    Late at night all systems go
    You have come to see the show
    We do our best You’re the rest
    You make it real you know
    There is a feeling deep inside
    That drives you fuckin’ mad
    A feeling of a hammerhead
    You need it oh so bad

    Adrenaline starts to flow
    You’re thrashing all around
    Acting like a maniac
    Whiplash

    Bang your head against the stage
    Like you never did before
    Make it ring Make it bleed
    Make it really sore
    In a frenzied madness
    with your leather and your spikes
    Heads are bobbing all around
    It’s hot as Hell tonight

    Adrenaline starts to flow
    You’re thrashing all around
    Acting like a maniac
    Whiplash

    Here on the stage the Marshall noise
    is piercing through your ears
    It kicks your ass kick your face
    Exploding feeling nears
    Now is the time to let it rip
    To let it fuckin’ loose
    We are gathered here to maim and kill
    Cause this is what we choose

    Adrenaline starts to flow
    You’re thrashing all around
    Acting like a maniac
    here we go

    (guitar solo)

    WHIPLASH!!!

    (guitar solo)

    The show is through the metal is gone
    It is time to hit the road
    Another town Another gig
    Again we will explode
    Hotel rooms and motorways
    Life out here is raw
    But we will never stop
    We will never quit
    cause we are Metallica

    Adrenaline starts to flow
    You’re thrashing all around
    Acting like a maniac
    Whiplash

  3. Jag är riktigt nyfiken hur de där bomberna lät och såg ut under ”One”. Försökte skaffa plåtar till konserten men fick aldrig tag på några. Har annars inget särskilt emot det nyare materialet. Re-Load lyssnar jag iofs inte men Load var första skivan jag hörde med bandet. Alla mina ”första” skivor har ett sentimentalt värde och jag gillar dem. Givetvis gick jag bakåt i tiden och upptäckte de andra alsterna. Inget slår Sanitarium….

  4. Ah! Jag gillar ocksa Metallica! Fast sag det inte till Syrran, for da blir hon arg…

  5. […] Syrran vill att folk ska vakna och inse vad som håller på att hända, Red Metal har varit på Metallicakoncert, Mllstrm vill ha fler high-fives på jobbet och Står aldrig still läser […]

  6. Jag märkte också det där med dialekterna. Jättemånga pratade också riktigt grov Stockholmska…

  7. VA, vidriga? Tycker att dokumentären visar att dom är som folk är mest; alkoholister, familjefäder, problem med gruppdynamik och så. Ha det bra.

  8. Var på Stadion. Superkonsert – lite trist med ”studsande ljud” bara, men annars var det suveränt. Saknar mixen av gammalt och nytt bara. Jag är visst en av de få som även gillar deras ”nya” plattor. Upptäckte detta suveräna live-band sent så jag är ”ny fan” (99). Jag tycker att det mesta Metallica gjort – från början till och med St.Anger är grymt bra! Jag struntar i att ”fansen” säger att det de gjort efter Black Album inte är lyssningsvärt. Jag gillar vad de – METALLICA – varit & är idag! Jag är stor fan av (nästan) allt de de gjort och står för. Bandet lever och är kult! Man kan inte bara leva på nostalgi & musik som gjordes på 80-talet, utan måste också skapa nytt och det har DE gjort och i mina öron är det ruskigt bra!

  9. tompa
    Jo asså jag tycker de beter sig jävligt illa i Some Kind of Monster. Det plus att deras syn på fildelning och att de drev det så aktivt som de gjorde är ruttet.

    Bella
    Kul att du upptäckte dem sent, och tur för dig att de fortfarande finns. JAg tror det är lättare att uppskatta de nya skivrna om man inte var med från början och blev besviken på att de övergav metallen i så stor utsträckning som de gjorde på load.

  10. […] Latina skriver bra om Venezuela och Mllstrm om Polen. Står aldrig still dissar folkpartiet och Red Metal går på obegriplig […]

  11. (ni skriver) – Gitarrsolon och bassolon är grymt tråkiga att titta på. Vad är grejen? Spelar man i Metallica ska man inte behöva visa hur duktig man är på sitt instrument liksom..

    dom visar inte hur duktiga dom e. Dom spelar vad dom tycker om. När Kirk går ut på scen helt själv och spelar ett gitarr solo, så är det för att han vill ta ut sin känsla med att improvisera ett gitarr solo, Och det finns många som spelar gitarr som älskar att se kirk spela gitarr solon.
    och det e många som älskar att se Rob spela Bas solo. Tänk på att dom gör kanske saker som du inte tycker om men andra gör det. Respektera deras sätt att vara?
    Metallica 4ever. God bless Cliffor Lee Burton


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

