Uppsala Social Forum – rörelse och motstånd?

Kom precis hem från första dagen av Uppsala Social Forum. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, för ett par år sen var jag aktiv i sociala forumrörelsen och har även varit på World Social Forum en gång i tiden.

Programmet var packat och bara fem minuter mellan varje föredrag vilket är väldigt synd. Jag ser hela projektet som en mötesplats där folk med bakgrund i olika politiska rörelser kan träffas och diskutera. Det är inte nödvändigtvis de bästa diskussionerna jag haft eller inte de bästa föredagen/workshopsen men det ger oss tillfälle att mötas i ett eget rum. Just skitsnacket runtomkring och minglet ger en känsla av gemenskap men för det krävs det att man inte ska stressas ut och in från föredrag och inte riktigt hinna ställa frågorna man vill ställa. Mer ställen att bara hänga på och möjligheter att snacka med folk man tidigare inte känner. Nu menar jag på ett otvunget sätt så klart, att tvångsumgås är det värsta som finns. Såklart saknades också klass- och maktperspektiv i de flesta föredragen men det ligger tyvärr lite i forumens natur, mycket flumvänster och konstigheter.

De föredragen jag lyssnade på var dock rätt bra, ett om Peak Oil som jag kommer återkomma till i något senare inlägg och ett om övervakning. Såg lite på något ickevåldsföredrag där maktperspektivet helt uteblev. Inte särskilt konstigt egentligen men det gjorde att det blev liberalt och ointressant.

Festen på kvällen var oväntat stor och bra, även om det kändes som att det saknades Red Metal på scenen (eller rockmusik överhuvudtaget) var det rätt schysst. Bra dag iallafall och det ska bli kul imorgon också. Lokalerna och det praktiska känns som om det flutit på bra, all creds till arrangörsgruppen.

___________________________________________________________________________________________________________

Intressant på Konflikt: Latina ger föredragstips och klagar på jobb och Petter om högerns strategier.

Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer

  1. Eller hur! Mer tid till mingel… och mindre hippies, tack.

    Mitt nästa inlägg blir nog ”vänstern våldet och manligheten”.

    Pye-punkten var oerhört bra tycker jag.

  2. ja det var verkligen kul att titta förbi en stund sådär helt kravlöst.
    jag håller med Syrran, Pye-punkten var bland det bästa ja sett i föreläsningsväg.

  3. Ser valdigt mycket fram emot det inlagget, syrris! Sjalv far jag inte riktigt till ”machismon och jag”, men det kommer…

  4. […] På konfliktfronten: Petter glädjs också åt gruvarbetarnas vilda strejk, Redmetal rapporterar från Uppsala sociala forum, Vida latina ligger lite lågt, syrran skriver vidare om […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

