Sverigedemokraterna, rasismen och liberalerna

Efter mitt förra inlägg på temat som översvämmades av liberaler som inte förstått så mycket om vad rasism handlar om insåg jag att det kanske var dags att skriva lite mer om vad rasism är och vad det innebär. Vilken roll det spelar i samhället och hur den fungerar. Samtidigt är det lite trist att just fascism/rasismfrågan får så mycket fokus inom den del av vänstern som jag tillhör (vilket iofs har sina historiska förklaringar).

Många hävdar att de inte alls är rasister, och många hävdar att Sverigedemokraterna inte är rasister eftersom de säger att de inte är rasister. Och frågan är ju såklart om man måste säga sig vara rasist för att vara det. Självfallet inte, så när Sverigedemokraterna hävdar att de inte är rasister – trots att de tydligt delar upp svenskar i invandrare och icke invandrare – finns det ingen som helst trovärdighet i det. Sd:s senaste partiprogram är dock lite svårt att kalla rasistiskt som dokument (till skillnad från det de la fram 2002), däremot är Sd ett djupt konservativt och alltså arbetarfientligt parti. Men även om partiprogrammet i sig inte är rasistiskt bidrar partiet till ett mer rasistiskt Sverige. Detta genom att de hela tiden fokuserar på vissa grupper och ger dem olika egenskaper, kanske inte alltid explicit, men genom att insinuera och ta begrepp ur sin kontext.

Vi kan ta ett exempel från tidigt 90-tal när Ny Demokrati fick stöd av en framväxande rasism som uppstod i svallvågorna av ekonomisk kris och ökande klassklyftor. Såväl den organiserade väpnade nazismen som den generella vardagsrasismen blev tydligare. NyD bidrog i stor utssträckning till att göra rikspolitiken mer rasistisk, även om deras förslag ofta röstades ned medan de fanns togs de upp av sossarna åren efteråt. NyD försköt debatten till att handla om invandrare: i riksdagsvalet 1988 kopplades t ex inte invandring ihop med problem som det gjort efter det. (En intressant utredning med mordet i Klippan (1995) som utgångspunkt bekräftar denna bilden av att rasismen måste ses som en helhet). SD utgör i dagsläget inget fysiskt hot mot vänsterfolk, homosexuella, invandrare eller andra icke önskvärda som de gjorde under 90-talet. Däremot skapar de mer förståelse för nazisekters och oberoende nazisters våld mot dessa grupper eftersom de legitimerar förklaringsgrunden och den grundläggande världsbilden att ”vi” är ett folk.

Det är dock farligt att dra direkta paralleller mellan SD och NyD. SD har bedrivit ett långsamt arbete med att bygga ett parti och bli mer rumsrena sedan 1988 då de bildades ur BSS. NyD poppade upp från ett missnöje av två kapitalstarka clowner. Vad som är tydligt i bägge fallen är hur de olika graderna av invandrarfientlighet och nazister hänger ihop, hur SD idag och NyD då har gjort vardagsrasism mer accepterat.

Rasism bör förstås som något som präglar hela vårt sätt att tänka. Den förändras över tid, och bör ses som en dominansposition av vissa grupper över andra grupper. Det handlar inte framförallt om att kalla sig rasist eller inte, utan är systematiska och strukturella värderingar och stereotypiseringar av människor beroende på ras (ok, begreppet ras behöver också förklaras: rent vetenskapligt finns det bara en människoras, men i våra huvuden finns det bilderna av olika raser och därför är det inte helt dumt att använda ordet ras ändå). Puhh, lång mening, men jag tror det är viktigt att vi pratar om föreställningen ras och inte skriver om i långa etnicitetsförklaringar som ofta blir akademiska. Sverigedemokraterna kallar sig inte rasistiska idag men deras politik och retorik leder till ökad rasism i samhället. Sossarna kallar sig inte rasister men deras migrationspolitik och invandringspolitik kan inte kallas annat än rasistisk. Lästipset är Johan Ehrenbergs text från ETC nr 5 år 2000 – Vi är alla rasister.

Sen kan man ju också säga att med all jävla uppmärksamhet SD får i bloggosfären är det svårt att säga att de inte får uppmärksamhet. För att inte tala om hur mycket de tjänar på att hela tiden omnämnas i media som den ständiga underdogen. För att vara ett parti som inte ens sitter i riksdagen får SD grymt mycket mer utrymme än de förtjänar (även ur en liberals synvinkel antar jag). Trots att de snyftar hela tiden, vilket tas upp bra bland annat här.

Sen tänkte jag också redan nu passa på att säga att jag direkt kommer att radera det som inte rör inlägget.
_____________________________________________________________________________
konflikt händer det intressanta grejer i vanlig ordning: Akuhujan fortsätter att ta upp försämringarna i kollektivtrafiken viktigt och angeläget, Olle blir aktiv igen, Syrran om abort och Undertäcket om entreprenörsanda.

Andra bloggar om: , , , ,

18 kommentarer

  1. Här kan man läsa en artikel om hur NyD:s invandringspolitik genomfördes i Sverige. http://www.aftonbladet.se/nyheter/guillou/guillou23.html

  2. Hej igen

    Om Sd säger du först ”Men även om partiprogrammet i sig inte är rasistiskt bidrar partiet till ett mer rasistiskt Sverige.” och om sossarna sedan ”Sossarna kallar sig inte rasister men deras migrationspolitik och invandringspolitik kan inte kallas annat än rasistisk.”.
    För att återknyta till vår tidigare debatt frågar jag då:
    – Ska vi behandla båda lika?
    – Och i så fall, ska det ske enligt demokratiska eller odemokratiska regler?

    Jag hävdar fortfarande att om vi börjar särbehandla någon för att vi inte gillar deras ståndpunkter, då är vi på det sluttande planet och hamnar – som du själv påpekade – för eller senare i ett koncentrationsläger av någon kulör.

    Och, i grundfrågan är vi överens: Rasism är en varböld som ska bekämpas.

  3. Nej de bör såklart inte behandlas på samma sätt, eftrsom sossarnas politik är mycket mindre dålig och deras retorik är till och med bra ibland. Jag gör det jag kan för att stoppa rasismen, såklart föredrar jag att arbeta opinionsbildande och lagligt efetrsom det inte medför risker för mig själv på samma sätt (även om jag vet att jag registreras både av stat och nassar). Jag är inte intresserad av en demokratidiskussion med en liberal, jag har haft den tusen gånger innan och jag matas dagligen med ert budskap. Vi har helt olika mål. Men jag tycker självfallet inte att man ska förbjuda åsikter, däremot bekämpa åsikter.

    Jag behandlar alla olika beroende på vad de står politiskt, men framförallt vad de gör politiskt. Annars vore jag en nolla.

    Ja, rasismen är en varböld, men att bara bekämpa den och inte bry sig om dess grogrund, kapitalismen, är dömt att misslyckas.

  4. OK. Jag respekterar att du inte vill diskutera demokrati som begrepp. Vi slutar där!
    En sista fråga dock: Finns det någon ism, dragen till sin yttersta konsekvens, förutom humanismen & liberalismen som inte leder till elände i någon form?

  5. Jag tar på mig ansvaret att avsluta denna debatt om demokrati och teologiska uttrycksformer. Vi är inte liberaler eller humanister, gudbevars. Vi erkänner inte den blotta existensen av en individ som en autonom samhällscell. Vi tror att en sådan syn på världen, om något, leder till det brinnande inferno du kallar helvete. Du har enligt oss en extremt mystifierad bild av samhället som institution. Det som ytterst vitnar om detta är att du ens ställer den fråga du ställer här ovanför. Den visar på nonsensfilosofi i sin yttersta form. Lobbyism, spatism och kommunism är inte tendenser inom samma område. Du kan lika gärna ställa oss frågan: ”hur långt är ett snöre?”. Kommunism är en materiell rörelse, liberalismen en ideologi och humanism ett tillstånd av förvirring.

    seeyouinhell beskriver i inlägget ovan en konkret och historisk utveckling. Om du inte vill diskutera detta utan vill prata kvasiliberalism, demokrati eller idealism i en historiskt allmän abstraktionsnivå så tycker jag att du kan skaffa en blogg för detta ändamål.

    Låt det bli sista svaret på din sista fråga.

  6. Hmm, jag tycker Redundans skrev bra kring detta.

  7. [ed. Red Metal]

    Hej Tobias, jag tog mig friheten att radera din kommentar eftersom jag klart och tydligt skrivit vad inlägget handlade om och att jag skulle radera kommentarer som jag ansåg ovidkommande.

    Du frågar dig (kanske retoriskt) om du är en dåre, ja det är du. På många plan, och jag har verkligen bättre saker för mig än att prata med såna som du.

  8. Fan, det är ju action på din blogg, muckig stämning, off topicinlägg, you name it.

    Jag är mycket glad över att du äntligen blivit fåfäng rörande utseendet på din blogg, nu är den skitsnygg, kanske en av de snyggaste i bloggosfären. Tur för dig att du var först med att sno den template som hela utomparlamentariska vänstern kommer vilja ha,

  9. Eller hur, jävligt snyggt. Bra att du bytte ut bilden, den andra var sjukt äcklig och påminde om hockey. Den här är snygg, fast lite väl macho kanske.

    (Så! Du gillar ju kritik, så du får inte klaga nu)

  10. Den andra var sjukt snygg. Och om det är någon som är macho så är det du.

  11. Sverigedemokraternas partiprogram är visst rasistiskt. Det genomsyras av uppfattningen att en ökad återvandring är lösningen på problemen och att allt annat än etnisk och kulturell likhet är konfliktskapande. Det är ett uttryck för att folk och folk inte går ihop med hänsyn till vart de är födda och hur de ser ut. Det är rasism.

  12. Det är inte så intressant att definiera det ena eller det andra som något, det är bättre att se att de ligger på ett sluttande plan mot rasismen.

  13. Svar till redundans (och Hmm, kanske seyouinhell oxå)
    Jodå, jag vill visst diskutera rasism, dess historia och orsaker. Och jag vill visst bekämpa den.
    Men det vore väl fan om vi nte kan göra det utan att hamna på samma intellektuella och moraliska nivå som dem vi bekämpar.
    Jag brukar bli arg på min son när han säger: Du kan aldrig nog underskatta dina medmänniskor. Efter att ha läst ditt inlägg blir jag osäker; kanske har han rätt?

  14. Jag förstår inte vad du menar. Och jag antar att du inte riktigt förstår vad jag menar.

  15. Intressant !

  16. Snyyyyyygg!

  17. […] Syrran blir radiokändis, Akuhujan funderar över sexualitet och tändningsmönster och Red Metal med ny snygg template skriver om Sverigedemokraterna och […]

  18. […] Senast uppdaterade konfliktbloggar: Mllstrm, Syrran, Olle, Rödmetallaren, […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

