Bokutmaning och lite youtube

Topp-Petter bokutmanade oss konfliktare. Hmm, jag läser tyvärr nästan inga böcker längre eftersom jag har koncentrationssvårigheter. Bokrean har jag inte ens tittat på men den senaste boken jag köpte på bokrean var Francis Wheens biografi om Marx för några år sen. Den är kul och läsvärd för de flesta. Jag pallar inte att komma på mer än tre böcker i varje kategori.

Den första av de två andra listorna var böcker som betytt mycket i forntiden, dvs tidigare i livet. Men jag har aldrig riktigt bildats av böcker på det sättet, oftast har mina tankar formats i samtal med andra eller genom att lyssna på andras samtal eller läsa på internetforum. Men några viktiga böcker som kom vid rätt tidpunkt är:
Torbjörn Säfve – Siki

En biografi över boxare Battling Siki som föddes i Senegal och växte upp i Frankrike och bodde senare i USA. Framförallt tilltalades jag av miljöbeskrivningarna, men även han som person kom att intressera mig. Det var här jag fick mitt intresse för boxning och efter några andra böcker av Säfve började jag intressera mig för Islam.
Robert W Connell – Maskuliniteter
Fortfarande bra bok som handlar mycket om hans begrepp hegemonisk maskulinitet.
Marx – Människans Frigörelse (särskilt Tyska Ideologin och Ekonomisk filosofiska manuskripten)
Jag kände mig väldig beläst och kunnig när jag läst detta. Såhär i efterhand kan jag säga att jag inte riktigt förstod allt…

Och nu kommer listan över all-time favourites som står sig.
Carin Holmberg – Det kallas Kärlek
Bibel för alla som lever i en parrelation, eller tänker sig att de vill göra det. Och bra för alla andra också.
John Holloway Change the World Without taking Power (hallå, kan Roh-nin ge ut den snart eller?)
Jag läste den i Argentina och var uppslukad även fast jag hoppade över nåt kapitel i mitten någonstans. Det är en riktig ögonöppnare och inte särskilt svår.
Kämpa TillsammansVi vill ha allting
En bra introduktion till de automt marxistiska tankegångarna. Jag tycker introduktionen är bäst som är skrivet av Kämpa Tillsammans. Sen är det tre kortare texter som också är bra men känns lite daterade.

Sen vill jag hylla de kreativa krafter som gör Youtube till en underbar plats. Här ser vi Metallica ”spela” en Trivium-låt. Underbart! Det behövs inte kommenteras ytterligare.

_____________________________________________________________________________________________________________

samhällsfebers blogginlägg om Ungdomshuset i köpenhamn skrev ”merat” den underbara meningen: ”Om du anser att frihet är att välja varor så vill jag hävda att du är extremt högerauktoritär med en pervers människosyn.” Det är dagens sanning.

Intressantkonflikt är Jordräntas senaste inlägg om bloggar och syrran som svara bra på bokutmaningen också.

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer

  1. […] och Red Metal svarar också på bokutmaningen (Syrran med den skitsnygga inläggstiteln “Konfliktad […]

  2. […] Koniflikt-news: Akuhujan, Petter, Martin , Syrran, Redundans, Red Metal […]

  3. […] Ehrenberg & Stig Ljungren Flera andra har antagit denna bloggutmaning. Läs och inspireras av Red Metal, Syrran och det ursprungliga inlägget från […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

