Dagens skiva: Shout at the Devil

Imorse blev jag väckt flera timmar innan jag egentligen var tvungen att gå upp och lyssnade igenom Mötley Crües Shout at the Devil tre gånger. Mitt första minne av Mötley Crüe var på bilsemester i England 1988. Min brorsa hade Shout at the Devil på kassettband och vi lyssnade på den i bilen. Shout at the Devil som kom 1983 var väl lite av Mötley Crües genombrott. Bandet har levt myten om sex, droger och rock n roll ordentligt vilket resulterat i inställda turnéer, dödskörningar, fängelsestraff och bannlysta videos. Allt skildras i boken The dirt – Confessions of the World’s Most Notorious Rock Band som verkar bli film också, mycket spännande.

motley_crue_shout_at_the_devil.jpg
James Hetfield från Metallica lär ha sagt: ”Då såg vi några prostituerade, men när vi kom närmare såg vi att det var Mötley Crüe”

Jag kan sakna de där lugna fingerplockslåtarna som är bra mycket mer sällsynta nu än förr. På 80-talet hade alla hårdrocksskivor med självaktning åtminstone en låt med fingerplock som var lite lugnare. Skivans höjdpunkter är Looks that kill (kolla youtube nedan) och Red Hot. Annat kul är Beatlescovern Helter Skelter som faktiskt inte alls blir corny, tvärtom är den ganska bra och den passar bra in på skivan i övrigt. Trots att det är en glammig platta känns den rå. Skitigt rocksound kombineras med snygga melodier och Vince Neils hesa stämma.

För alla som undrar över prickarna över o och u i bandets namn finns det en utmärkt artikel på wikipedia om detta. Där får vi också lära oss om bandet Trojan som satte två prickar över o:et…
trojan-cts.jpg
_______________________________________________________________________________
Kanske intressant för några hårdrockare därute.

Nytt på konflikt: Antigon i den rafflande Sagan om parterna del 3 och Undertäcket som ger sitt bidrag till Mikael Wiehe och kuba-debatten

Andra bloggar om: , , , ,

6 kommentarer

  1. Hetfields kommentar är en riktig klassiker! Läste The Dirt för några år sen. Intressant läsning men fan vilka sjuka saker de gjort. Speciellt incidenten med Ozzy och myrorna…

  2. Tjena!
    Tack för kommentaren och besöket på min sida. Ha gärna kommentarer på musiken, men använd inte ordet ”Vit-makt musik” om finsk hårdrock, för det är inte vad det är frågan om.

    Jag har lyssnat på Shout at the Devil och det lät rockigt och bra. Very good music!

    Ha de bra!

  3. Nej, jag menar inte att det var vit makt-musik, men att det lät typ på samma sätt.

  4. Mötley!!! Minns första gången jag hörde bandet 1983. En några år äldre kompis hade Too fast for love på kasset och vi lyssnade på den utan för mataffären i hans mammas bil, men han fick inte lyssna på hårdrock så han satt närvöst och kollade i fall hon skulle komma.
    Jag blev helt såld direkt och samma vecka köpte jag min första LP skiva. Efter det var Möltley husgudar många år framåt.

  5. shout at the devil är den bästa låten/skivan ever!
    Ja ska se Mötley crüe 5 juni i gloooben , bästa dan ever fy fan va ja längatr efter å se tidernas bästa band!!!

  6. wow mötley crue e bäst och shout en av deras bästa plattor helt klart ,globen 5 juni


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

