Kulturen som flyktmöjlighet

Schopenhauer menade att mänsklig existens är lidande. Men genom kultur (han tänkte framförallt på musik) kan detta lidande tillfälligt glömmas/försvinna. Jag tänker mig att det handlar om närvaro. I musik eller film eller annat kan jag försvinna just i ögonblicket och bara dras med (och dagliga vedermödor försvinner helt, till och med krypande ångestkänslor kan för stunden försvinna). Närvaro kan både bara extremt skönt och extremt jobbigt, rent generellt tycker jag att både förväntningar och minnen är bättre än verkliga upplevelser. Flykten från vardagen är intressant på flera sätt.

Det gamla skägget skriver: ”Religionen är de betryckta kreaturens suck, hjärtat hos en hjärtlös värld, anden i andefattigdomens tillstånd. Den är folkets opium.” Det finns tydliga paralleller till hur vi konsumerar kultur idag. Samtidigt som vi använder det för att stänga av det lidande så trubbar det av oss, får bort tankarna från det jobbiga i vardagen – alienationen. Vänsterns svar på detta blir oftast von oben: ”Sluta titta på dokusåpor dumma arbetarklass och gå ut på gatorna i våra organisationers fina demonstrationer istället.” Jag får själv de känslorna från och till, men i min ensamhet så slår jag hellre ihjäl tiden med repriser av Rederiet än genom att läsa böcker och förstå världen lite bättre (men är avundsjuk på alla er som orkar läsa böcker). Nu ska inte det här läsas som att jag är mot att lära sig förstå hur vårt system fungerar, tvärtom. Men det bör inte betraktas som ett krav för att få diskutera. Åter till ämnet, vi söver oss för att vi behöver sövas. Det är så mycket enklare att acceptera än att kämpa emot, även om motståndet är viktigt.

När jag pluggade i Argentina kom jag i kontakt med en massa politiskt folk. De hade varit helt vanliga Joséer och Marior innan helt helvetet brakade lös i slutet av december 2001. Massiva kravaller och repression som ledde till att drygt 30 personer dödades av polis. Miljontals människor på fötter i ett tidigare passiviserat samhälle. Folk berättade att allt de tidigare trott på ställdes på huvudet och de insåg att de behövde varandra. Den tidigare rika medelklassen började sympatisera med arbetarklassen och arbetslösa eftersom de insåg att de delade intressen med dem.

Så slutsatsen för vänsterister är, ni berhöver inte vara oroliga för att folk inte kommer på era demonstrationer, torgmöten och föredragsserier. Hela den biten som byggde upp Folkrörelsesverige från 1800-talets slut till 1970-talet känns inte användbar på samma sätt idag. Vi som fortfarande är aktiva på olika sätt behöver andra sätt att agera på, så det finns erfarenheter när det verkligen behövs. För i Argentina var det inte partierna som var motorn i protesterna, tvärtom blev de en bromskloss då de försökte inkorporera kamperna i sina partier.

Här kommer några tips på kultur att försvinna i:
Preacher
Serien Preacher (som för övrigt ska bli serie på HBO)
Oz – finns att ladda ned på en hubb nära dig – rå och brutal fängelseserie
producerad av HBO.
– Valfri The Haunted platta spelad på hög volym. Ja, de är faktiskt lika bra som Slayer (och det här kommer jag få skit för).
Någon bok av Joyce Carol Oates Hon har de bästa personskildringarna jag läst.

Ett annat sätt för flykt är bra är att träna hårt som fan.
________________________________________________________________________________

Annat intressant är att om man söker på knulla på eniro så…

Nya uppdaterade konfliktisar är: Syrran som äntligen är tillbaka efter sin paus. Petter som skriver om situationen för studenter och hur de utnyttjas (och fortsätter med sin k(r)avallkad av snygga bilder från Itailen) och Akuhujan är orolig för avlyssning och vill bli schlagerbög.

Andra bloggar om: , , , , ,

7 kommentarer

  1. grymt bra skrivet, på så många sätt som jag inte ska tjata om igen..men verkligen! just nu flyr jag in shins senaste lättsamma skiva.. oh i could go on about the shins..

  2. tack så mycket, det värmer. The shins vet jag inte alls vad det är men jag får väl ladda ned något.

  3. Hurra! Det blev ju inte alls så där som du sade, det blev totalt stringent och jättebra. Verkligen jättebra.

  4. Bra inlägg även om jag känner mig högst personligt angripen. Inte för att inlägget riktas mot mig utan för att jag känner igen mig i det objekt som angrips. Det är inte lätt att skaffa kunskap. Men den är nödvändig. Det är ett berg att bestiga, då utsikten är värd det.

    Och jag hoppas med hela mit hjärta att det inte krävs 30 människoliv och en otrolig statlig repression för att få folk på fötter. Jag vill att folk skall slåss för att få det bättre, inte för att få det mindre dåligt.

    Jag har på inget sätt något emot att man flyr bort med hjälp av knark, kultur, sex eller what ever. Men jag ser ingen inneboende radikalitet i en flykt som inte sker utåt utan inåt.

  5. Jo jag vet att inlägget var lite riktat mot dig Redu, eller jag tänkte på dig när jag skrev delar av det. Jag läste mycket för ett par år sen, men har helt tappat suget och vill inte tvinga mig till det.

    Folk slåss redan för att få det bättre på vissa håll och det är bra. Durkheim har skrivit lite om just stora omvälvande händelser som över en natt kan få folk att totalt byta åsikter. Det är rättintressant och verkar vara precis det som hände i Argentina.

  6. Går hellre med i en demonstration eller fördjupar mig i högkvalitativ kultur än tittar på Rederiet, dokussåpor eller något annat själadödande program på TV. Den lilla kultur som fanns där är som bortblåst och har ersatts av ett race efter höga tittarsiffror oberoende av kvaliteten på programinnehållet. Dessvärre är inte TV vad det var. Insider, Kalla Fakta samt andra dokumentärer är det enda hållbara. Tar hellre en bok att döda tid med än att slöglo på TV.

    The Haunted är förövrigt riktigt bra kultur att fördjupa dig i, speciellt skivorna med Dolving. Denna man har verkligen något att säga så lyssna uppmärksammat!

  7. […] läser bloggaren Red Metals inlägg Kulturen som flyktmöjlighet och har svårt att inte känna mig träffad av hans kritik. I texten brottas Red Metal med flera […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

