Snuten – facket och repressionen

Fan, många gånger kan jag bli så jävla förbannad. Ofta är det när andra försöker kontrollera min tillvaro. Ju längre jag varit politiskt aktiv (det börjar närma sig 15 år av aktivism) desto mer förstår jag att det är snuten som står för repressionen. Antingen lillsnuten jag har i min skalle som i moral försöker berätta för mig vad som är rätt och fel, eller så är det den vanliga snuten som med batong, eller nu med pepparsprej, som tvingar i mig i en plats som jag inte vill vara i.

Malmöpolisen verkar vara absolut värst. Sist jag hade direktkontakt med dem var 2001 när Sverige var EU ordförandeland. Snutsvinen gick in med hästar och batonger i en helt fredlig demonstration. Jag kommer så väl ihåg ögonblicket när jag såg kamrater spärras av med hästar och kravallsnut. Jag gick precis framför ”fel” block. Det som är mitt starkaste minne från den dagen är att jag aldrig skulle lämna kamrater kvar igen. För det gjorde jag då. Jag var på väg på ett viktigt möte tänkte jag, och jag behövdes bättre där. Men det som etsade sig fast just då i det ögonblicket var att jag aldrig mer skulle fega ur. Nu kanske jag har gjort det någon gång sen dess, men känslan finns kvar. Slår de på mina kamrater, slår de på mig oavsett hur fredlig jag väljer/tror mig vara.

Igår hände det igen. Det repressiva systemet i form av Malmös poliser plockade folk i en helt vanligt fredlig flygbladsutdelning. När knegare i sympati för folk med usla anställningsvillkor delade flygblad utanför Nordea kom polisen:

Vi var sju personer utanför Nordea på Södra Förstadsgatan i Malmö som delade ut flygblad och pratade med besökare och försökte övertala dem att byta bank. Ingen hindrades från att släppas in. En bankchef kom ut och uppträdde provokativt, slet ner våra blockadaffischer och trakasserade flygbladsutdelarna. Efter ca 40 minuter dök polisen upp och sa att vi skulle gå därifrån annars skulle de omhänderta oss. Vi frågade varför eftersom vi inte hindrat någon fysiskt från att komma in på banken. Befälet säger då: ”eftersom folk tror att det är stängt och vänder”. När vi frågar vilket brott vi begått säger polisen: ”Ni ska gå härifrån eftersom vi säger det.” När vi fortsätter ifrågasätta deras olagliga ingripande omhändertar de fyra personer och säger till resterande att vi kommer bli inplockade om de ser oss utanför något av Nordeas kontor igen.

Polisen tar sig rättigheter som inte lagboken håller med om. Vi har varit med om det förr, och det kommer hända igen. Vad vi kan göra är att visa solidaritet med andra arbetare som drabbas. Igår var det dom, imorgon kan det lika gärna vara jag. Vem kommer då stå på min sida? Jag hoppas det är du.

Allt stöd till flygbladsutdelarna i Malmö!
_____________________________________________________________________________________________________________

Högst intressant för alla som tycker att polisen är svin.

Andra kamrater/konfliktare som skiver om övergreppen är: undertäcket, ollle och topp-petter

Länkar som är viktiga: Förenade vårdare och motkraft

Andra bloggar om: , , , ,

3 kommentarer

  1. Jag blir riktigt förbannad när jag läser ditt inlägg och hur ni behandlades. Nu har jag aldrig råkat ut för polisens maktmissbruk själv (dock många säkerhetsvakter) men fått en kompis misshandlad av två snutar. Det här är ju ett tydligt exempel på maktmissbruk från auktoriteter. Det tragikomiska i det hela är att jag själv har övervägt att söka till polishögskolan. Ju mer jag tänker efter känns det fel, men samtidigt skulle jag vilja vara så mycket mer annorlunda än sådana här snutsvin. Det låter kanske lite motsägelsefullt från min sida.

  2. Gör inte det. Polisen bör ses som en institution som till sin natur är repressiv snarare än en samling maktkåta individer. Arbetssituationen skulle dessutom bli ordräglig om du skulle ”göra det rätta”.

  3. Jo, jag är medveten om det. Inte nog med att allt som har med auktoriteter att göra, har jag problem med. Det räcker med ett vanligt 9-5 kneg med och sådana chefer för att jag ska börja göra uppror. Jag är väl naiv i mina tankegångar att jag vill förändra allt…


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

