Hårdrocken och männen del 2.

Med glädje har jag sett att flera andra har tagit upp tråden och skrivit om liknande teman sen jag skrev mitt första inlägg om män och hårdrock. Maratonmannen och Luddekudde har skrivit vidare på temat med från lite olika utgångspunkter. Vad som känns problematiskt är att det handlar mycket om generaliseringar så fort man överhuvudtaget ska prata om kön, men jag provar. Det finns fortfarande mycket att skriva.

Musiken i sig är hård och ofta våldsam vilket passar bättre in i de flesta maskuliniteter. Det är inte en slump att power ballads är de som oftare går hem i alla läger. Min erfarenhet är att lugnare hårdrock också är mer populär hos både kvinnor och män. När jag pratat runt lite så menar en del att ilskan som uttrycks i hårdrocken är manligt betingad. Alltså mer rå och våldsam vilket skulle tilltala män på ett annat sätt än kvinnor. (ok, och jag fattar att jag även nu är en del av stereotypiseringen i könsroller men det blir oundvikligt när man skriver om kvinnor och män överhuvudtaget). Rent generellt kanske man kan peka på att ju hårdare musiken är desto hårdare måste också musikerna/fansen se ut. Det kanske kan förklara en del av den totala frånvaron av kvinnodominerade thrash/döds/blackmetalband då råhet och hårdhet kopplas till maskliniteter.

Myten om sex, droger och rock n roll är en annan viktig faktor. Det ansvarslösa leverne (OBS jag moraliserar inte över det i sig) är något starkt förknippat med manlighet. Det finns en stereotyp maskulinitet som bygger på just att skita i det mesta utom den manliga gemenskapen – homosocialiteten. Det är en skön frihet när man kostar på sig den, men funkar sämre med ett ordnat liv eller familj som behöver en.

Något annat som passar bra in är nörderiet, att gå in för en sak så sjukt jävla hårt. Allt från att bli bäst på att spela snabba gitarrsolon till att kunna allt om sitt favoritbands japanturnéer under 80-talet, ja du fattar.

Något som borde tala mot det jag säger på många sätt är rockjournalisten Sylvie Simmons menar att hårdrocksmän är bra mycket trevligare än t ex indiepopare (ingen gillar väl iofs indiepopare). Hennes teori är intressant, hårdrockarna är i allmänhet arbetarklass och att de har en annorlunda (bättre?) relation till sina mammor (en kort intervju med Simmons av Paulina Bylund kan läsas här). Jag vet inte alls om jag håller med om det eller tror att det går att göra den typen av generaliseringar, men i det här fallet känns det som alla förklaringsmodeller är ganska intressanta eftersom det finns så få som inte är biologistiska – det vill säga att det ligger i mäns/kvinnors natur att bete sig på det ena eller andra sättet. De förklaringarna är de jag tycker sämst om eftersom de inte innhåller några potentiella lösningar på problem. Vi påverkas säkert biologiskt av vilket kön vi tillhör, men det finns alltid en kultur som vi befinner oss i som påverkar våra handlingar och hur vi tolkar handlingar. Det är alltså omöjligt att särskilja något som skulle vara biologiskt eller inte. Och våra sociala/kulturella mönster kan vi faktiskt göra något åt, till skillnad från våra gener.

Jag vet faktiskt inte riktigt alls vad jag vill säga eller om jag kan komma fram med någon klar slutsats, det är väl mer kanske något att diskutera och att tänka kring. Det känns också lite som att belysa mansdominansen och göra den synlig är ett sätt att motverka den manliga dominansen. Men det är alltid problematiskt när män gör det.

Jag kommer att återkomma till ämnet igen…
_____________________________________________________________________________

Intressant? Jag är för övrigt också med på bloggkartan nu.

Andra nya grejer på konflikt just nu är: Jordräntas three-in-one inlägg och Olle som gör reklam för nostalgi och för motarbetaren

Andra bloggar om: , , , , , , ,

22 kommentarer

  1. Lustigt att du tar upp just nörderiet och att man ska gå in så sjukt hårt för sin roll att vara så extremt hård som möjligt. Det är ju därför jag har en armbåde i sidan på hela black metal genren och deras patetiska försök att vara hårda och extrema. Kolla på Dimmu Borgir, de spelar black metal men enligt alla tr00 norska skogsmullar har de sålt sig. I min mening låter de musiken tala för sig själva och inte vad deras åsikter präglas av eller vad de har för scenkläder. Visst, de kör fortfarande med nitar och är rätt extrema för musik i allmänhet, men är barnungar jämfört med resten av den elitistiska branschen. Sluta gå in så hårt för en sak helt enkelt. Iofs tror jag att det är ett resultat av behovet att tillhöra en grupp som jag nämnt i mina inlägg.

    Gör som jag, kör med en snorgul J. Lindeberg t-shirt när du går och ser Slayer (bara för att nästan få storstryk i moshpiten) och dra på dig en Reign In Blood t-shirt när du går på stans innekrog =P

  2. Bra och intressant skrivet, tror bestämt jag får lägga till den här bloggen på listan 🙂

  3. mycket bra skrivet. hårdrocken är verkligen en av de intressantaste genrerna att analysera. jag kan ofta känna att hårdrockare är mycket mer enade än anhängare av andra musikstilar, det är lite som att tillhöra samma religion.
    läs gärna min blogg, jag skriver en hel del om precis det du just avhandlat.

  4. Varför ska man motverka manlig dominans i en sub-kultur?

  5. Det finns flera skäl. Men främst tycker jag att det är för att mikro och makro hänger ihop. Dvs jämlikheten totalt påverkas av hur jämlika subgenres och sånt är. Sen är det väl skönt för kvinnliga hårdrockare att slippa göra skitmycket mer för att få bekräftelse på att de är bra.

  6. Synnerligen intressanta inlägg!

  7. http://stylusmagazine.com/articles/weekly_article/women-in-metal.htm
    Intressant artikel om kvinnor i metal-kulturen.

  8. grymt! Det kommer följas upp med ett inlägg inom kort. Tack för tipset.

  9. Jag lyssnar fortfarande på hårdrock, även om jag idag har kortklippt hår. Var inne på Black/Death metal trenden när jag var tonåring. Men jag mådde illa av all ondska och allt hat som den musiken står för. Jag är ingen hatisk människa. Tror att de som håller på med metal av den mer extrema varianten är människor med ett i grunden dåligt självförtroende. De skaffar sig långt hår, klär sig i svarta kläder, nitar och målar corpse-paint för att visa att de minsann inte är några mesar. De har inte ”stått sig” i konkurrensen med andra, maskulinare män under uppväxten.

    Kan bara relatera till mig själv, eftersom jag hade dåligt självförtroende i tonåren och försökte hävda mig på alla sätt och vis. Bl.a genom att klä mig svart, skaffa långt hår och kalla mig satanist. Idag tycker jag att dessa musikgenrer är patetiska. Förstår inte hur man kan gå in så mycket för ondska och satanism. Jag tror inte riktigt de förstår vad det är de ger sig in på.

    Tacka vet jag den gamla hederliga hårdrocken: Motorhead, Iron Maiden, Wasp, Black Sabbath, UFO, Led Zeppelin, AC/DC, Accept, Kreator, Slayer m.fl.

  10. Just desire to say your article is as surprising.

    The clarity to your post is simply excellent and i could suppose
    you are an expert in this subject. Fine along with your permission allow me to seize your RSS
    feed to stay updated with drawing close post. Thanks 1,000,000 and please carry on the
    gratifying work.

  11. Thanks for sharing your thoughts on work office. Regards

  12. I think the admin of this web site is actually working
    hard in favor of his website, because here every information is quality based stuff.

  13. Hi! This is kind of off topic but I need some help from an established blog.
    Is it very hard to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty fast. I’m thinking about creating my own
    but I’m not sure where to start. Do you have any points or suggestions? Thank you

  14. I’m no longer positive the place you are getting your info, but great topic. I must spend a while learning much more or figuring out more. Thanks for fantastic info I used to be in search of this information for my mission.

  15. My family every time say that I am killing my time here at
    net, however I know I am getting familiarity daily by
    reading thes good articles.

  16. Very shortly this web site will be famous among all blog people, due to it’s nice articles

  17. Order Raspberry ketone BLast

    Hårdrocken och männen del 2. | Red Metal

  18. raspberry ketones

    Hårdrocken och männen del 2. | Red Metal

  19. dieta mediterranea

    Hårdrocken och männen del 2. | Red Metal

  20. cure for herpes simplex 1 and 2

    Hårdrocken och männen del 2. | Red Metal

  21. mothers day your ecards

    Hårdrocken och männen del 2. | Red Metal

  22. water dispenser Leaking from back

    Hårdrocken och männen del 2. | Red Metal


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

